verslag numero 4 vanuit Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu verslag numero 4 vanuit Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu

verslag numero 4 vanuit Kumasi

Door: maaik

Blijf op de hoogte en volg Maaike

16 April 2010 | Ghana, Kumasi

Hallo lieverds,

Wat heb ik geweldige berichtjes op mijn site staan, zo lief!!! jullie zijn ook echte kanjers hoor!!! Zo gaaf om te lezen!!

Hoe is het in o zo luxe Nederland?!!?Alles goed met jullie hoop ik?
Hopelijk geen grote lijsten met to do – dingen?! Dat ben ik al verleerd hier, ha ha ha. Ik weet niet meer wat haast hebben is:p Ik moet zeggen dat bevalt mij eigenlijk best goed:)

Is er nog wat over van Bergen aan zee?? Weer aangestoken??

Hier weer een storietje uit mijn leventje hier in Ghana!! Morgen vertrek ik met Vivian en Tom naar het Noorden, lekker 3 weekies reizen:) We komen wel volgend weekend nog even thuis, maar die maandag erop gaat de reis verder!

Dit keer wordt het een iets acceptabeler stukje tekst voor jullie om te lezen, hi.

Ik voel mij beter als ter voren, sinds die overdosis aan malariapillen heb ik geen diarree meer, de vlag mag uit, ha ha!!! Ik voel mij superrr hier!

Ik heb alweer het een en ander meegemaakt in dit weekje.
De Remedial Teaching lessen gaan heel lekker, ik wordt helemaal vrij gelaten:)
Ik heb mijn eigen programmaatje opgezet en ben dus elke dag lekker in de weer met de kids. Ze noemen me al Maaike i.p.v. o-brunie:) De meeste maken braaf hun huiswerk en komen het, het liefst voor schooltijd showen, ha ha. Geweldig!! Elke dag komen er kids vragen of ik ook eens in hun klas kom om les te geven, dan slaapt de docent weer eens en doen de kinderen 2 uur niks!! En met niks bedoel ik ook echt niks!! Onbegrijpelijk!!
Deze week hadden de kids examens, dit betekent 1 toetsje op een dag en verder zijn de docenten zo lui als wat, dus wordt er geen les gegeven. Je snapt natuurlijk wel dat ik mij al snel irriteerde hieraan en niks doen niet echt mijn ding is. Ik heb de kids opgetrommeld van een klas en heb ze lesgegeven. Het kleurenspel, bud ze vinden het geweldig:)
Vandaag was ik bij mijn gastbroer in de les, deze kids geef ik Remedial teaching en was benieuwd naar hoe een examen verloopt en de scores van de kids. Om te beginnen belt hij gewoon tijdens de toets met vrienden, loopt weg, ik neem het dus maar over. O-jay kijkt de toetsen na……….. ik merkte al dat het niet zo goed was, hij riep een kindje bij zich liet haar fouten zien en slaat haar keihard met zijn knokkels op haar hoofd, kind duikt ineen. Ik stond weer ‘’perplext’’!!! Hij gumt antwoorden uit en wijst de goede aan, maak het opnieuw. ( uhhh… hallo het is een examen…….. weet je wel ) zo ging het nog een keer, ik was zooo boos, ik kon het niet aanzien. Ik ben neeschuddend de klas uitgelopen. ( het wordt niet gewaardeerd als je iemand op gedrag aanspreekt waar anderen bij zijn )
Ik ben even gaan afkoelen ben na een goed gesprekje met Maaike naar O-Jay gelopen en heb hem gezegd ( voor de 10de keer ) dat hij die kids niet moet slaan en zeker niet als ik erbij ben. Ik zei hem dat ik boos en ‘’verdrietig’’ wordt als iemand een kind slaat. ( ik zag dat hij schrok ) Sorry zei hij. Hierna heb ik hem uitgelegd dat het zeker niet goed is om kinderen op het hoofd te slaan, omdat de hersenen nog in groei zijn, etc, etc. Elk kindje wat niet geslagen wordt is er één, daar ga ik voor!!

Verder heb ik gister toch een bijzondere dag gehad, met veeeel dank aan Vivian:)
Ik heb gister 5 !!!!! bevallingen gezien in het ziekenhuis waar Vivian ‘’werkt’’. Het was haar laatste dagje, dus het was voor mij nu of nooit. Ik heb die kans aangegrepen en mocht met haar mee:)
Je gaat echt 100-den jaren terug in de tijd als je je in dat kamertje bevind! Niet normaal. Ik had veel geluk, er waren al 5 vrouwen binnen.
Even een mini-samenvatting van mijn belevenissen;
Ik heb dus 5 bevallingen gezien, zon aparte ervaring! Ik weet 1 ding, je mag je als Ned vrouw in Nederland echt gelukkig prijzen!!! Mijn hemel; de vrouwen hebben totaal geen privicay hier, dat woord kennen ze hier niet!! Ze kunnen 1,5 meter lopen, daar houdt het bij op, dus ze liggen zowat bij elkaar in bed. Plassen gebeurt op een mini-emmertje en wordt vol onder het bed geschoven. Pas wanneer de vrouwen totale ontsluiting hebben mogen ze mee naar verloskamertje, hoe dat eruit ziet kun je je niet voorstellen!!
Ze moeten met totale ontsluiting dus nog lopen en zelfs drie trappetjes om op het bed te klimmen, mijn hemel! Er is maar 1 verlosbed en 1 iets wat moet lijken op een couveuse. Bak met lamp erboven. Het was zover, vrouw huppelde naar de verlosbed, lag erop en binnen no time ‘’poepte’’ ze de baby eruit!!! Whowwww !!!! De tweede lag verderop op bed te bevallen ik werd geroepen; go en see your sister!! Vivian stond bij een bed, tussen twee bedden in het kind op te vangen. Ze werd zeiknat van het vruchtwater, hele plas over der heen!! Binnen no – time was ook deze baby geboren. Moet je je voorstellen; dan lig je dus gewoon tussen twee andere vrouwen in te bevallen!!
Toen de placenta eruit getrokken werd, voelde ik mij iets licht worden, ha ha al dat bloed!! Daarna gaan ze met hele hand erin, ahhhhhhhhhh!! ( Mariek, zo gaat het dus niet in Nederland hoor )
Baby wordt direct in de bak gelegd, moeder toont niks geen emotie, vraagt ook niet naar kind!! Baby wordt gewassen ( dag goed laagje! ) en wenkbrauwen worden getekend, dan zijn ze extra mooi. Moeder wordt schoongemaakt en binnen no time lopen ze alweer naar ander kamertje, waarna ze na 2 uur weer naar huis gaan!!

Wanneer vrouwen gillen of huilen in verloskamertje krijgen ze een mep.

S middags kwam er een jong meisje binnen voor een abortus, ze lag te huilen, ik had zoooo met haar te doen. Toen ze in verloskamertje lag hoorde ik haar gillen en daarna een harde mep………. Dhemmmm. Niks geen verdoving he, te gruwelijk!!!

Bevalling nummer 5 was net voordat we weg zouden gaan, maar Vivian ging deze natuurlijk nog wel even doen. Toen ik haar gezicht zag, wist ik genoeg. Dit is niet goed. Ze riep een van de andere zusters, die zei ; I am coming, nou niet dus. Wanneer je ze nodig hebt, komen ze gewoon niet. De hoofdzuster liep gewoon te bellen in het verloskamertje terwijl het zichtbaar niet goed ging. ( Wat is dit, dacht ik echt!! )
Ik wist dat het niet goed zat, ik ben niet gaan kijken, wilde het niet zien. Toen kindje eruit kwam was het slap; op dat moment keek ik net door de deur. Ik kan niet omschrijven hoe het kindje eruit zag en wat het met mij deed. Ik vroeg niks, ik wist dat het niet goed zat. Vivian riep ook: blijf daar!! ( maar ik had het al gezien )
Zat ik daar op mijn stoeltje; voor mij het meisje die net abortus had ondergaan en achter mij een babietje wat niet wilde huilen. Na 15 minuten kwam Vivian naar ‘’buiten’’, dit is niet goed, ze liet me het kindje zien. Het ademde maar heel oppervlakkig, niet vanuit buikholte. Het zag er zoo slap uit en het ergste vond ik nog dat de moeder helemaal niks vroeg. ( ze vroeg niet eens hoe het met haar baby ging )
Op het moment dat wij weggingen, had Vivan er gelukkig doorgedrukt dat kindje naar ander ziekenhuis moest. Ze doen hier gewoon helemaal niks!!!
Vannacht werd ik even wakker en moest gelijk aan het babietje denken en zijn moeder. ( het waren trouwens allemaal jongetjes, geen een meisje) Zal het nog leven, ik zou hem zo naar Nederland mee willen nemen. Waarschijnlijk als het al blijft leven, heeft het een beperking……….. een beperking en Ghana dat is iets wat niet ‘’normaal’’ is.
Ik wil er niet aan denken!!!!
Later als ik groot ben, hi hi wil ik echt een kindje adopteren waarvan zeker is dat niemand anders voor hem of haar kan zorgen. Ik heb echt het gevoel dat ik dat moet doen!!!

Ook heb ik nog baby van 1 week gezien waar de oorbellen er even ingeprikt werden met oorbel zelf, ohwww ik kan geen babies meer horen huilen!!! De besnijdenissen van de 1 week oude jongetjes heb ik overgeslagen, wordt al niet goed bij het idee!!!

Nou genoeg voor vandaag!!!
Hebben jullie nog gezellig nieuws!?!ha ha.
Simoon heb je mijn smsje op je verjaardag nog gehad?!! Ik hoop dat je leuke verjaardag hebt gehad en mooi feestje in vooruitzicht:) Jammer dat ik dat moet missen!!

Anneleen, ik krijg allemaal oude smsjes van jouw, tis weer zover!!

Ohja over de kleding; ik heb al een supermooie rok en bijpassend shirtje in the pocket!!( voor de kerk, ha ha ) van mijn zus gekregen hier!!! De eerste week al, zo lief!!

Vannacht gaat mijn wekkertje al om 3..00 uur, lekker optijd! Maar erg veel zin in reizen!!

Veel liefs aan allemaal en een hele dikke kus vanuit het warme Ghana :)

• 16 April 2010 - 17:15

Vivian Janssen:

Mijn laatste, en ook direct de meest hectische dag op de verloskamers in Ghana! Leuk dat je mee was!

En nu morgen zaaalig op reis :D.

• 16 April 2010 - 17:50

Noor:

Hi Bikkel!

Jeetje wat een dag zeg! Als ik het berichtje van Vivan lees had je de aller beste dag uitgekozen!!

Zie ik dat je vlechtjes hebt?

Leuk wat foto's erbij! Echt z'n klas lokaaltje als ik ken van de foto's hier... (helaas)

Je doet goed werk mate! Slaan kan echt niet!

Heel veel plezier op reis!!

xxx noor

PS ze denken brandstichting maar is niet zeker...

• 16 April 2010 - 18:29

Geryanne:

Bud,

Zie ik nou vlechtjes?! LEUK!
    Wat een verhalen in het ziekenhuis joh! dat het tegenwoordig nog bestaat!

En heel goed dat je die jongen aanspreekt op slaan!
    Ze worden er echt niet beter van!

En dat kleurenspel is ook leuk voor kids! Lekker simpel maar wel erg leuk!

Fijne reis!
    xx

• 16 April 2010 - 19:03

Peter:

Zooo he Maaik wat maak je weer een dingen mee zeg echt indrukwekkend en interessant om te lezen!
    Straks lekker 3 weekies reizen heerlijk zeg! Hier hebben we een grote aswolk boven Nederland hangen door een vulkaanuitbarsting in Ijsland. Gister mochten we paar uur eerder naar huis omdat er ook geen vliegverkeer mogelijk is. Nu is het nog ff afwachten hoe lang het gaat duren. Nou heel veel plezier de komende weken!
    Xpe

• 16 April 2010 - 20:00

Linda:

hey meid,je hebt veel meegemaakt zeg, het leven is soms oneerlijk en kom t hard aan,dat heb je vast wel gevoeld toen je in t ziekenhuis was. Goed dat je opkomt tegen het slaan,dat is zo verschrikkelijk. Ik kan daar ook niet tegen dus samen zijn we sterk straks haha.Geniet van je vakantie en ik zie je daarna. knuf

• 16 April 2010 - 21:27

Anne:

Hee Maaike!

Wat een avonturen maak jij mee zeg!! Super heftige dingen.. dat baby'tje.. Het idee dat ze die kindjes slaan en dat die leraren liggen te slapen in de klas.. pfff.. het is goed dat je er bent!!!

Geniet van je reis!
    Geniet van alles!!

x Anne

• 17 April 2010 - 14:36

Sander:

He truus!
    Super je verhaaltjes! Echt lekker gevoel he dat je wat voor andere kan betekenen!!
    Nog bedankt voor je verhaal over de bevallingen ;) Had meteen geen trek meer en heb ro maar ff verteld dat het nog even gaat duren de kindertjes :p

Veel plezier nog! En voorzichtig aan!!

Groetjes van Ro en mij

• 17 April 2010 - 17:31

Marjolein:

Hee Din!

Je bent echt goed bezig daar! :) En wat een schattige kids! Staat leuk je vlechtjes, toch gedaan dus! Handig idd met reizen! Weet je nog wat er bij mij gebeurde toen ik ze er uithaalde, hihii? SHIT! ;) Heb je al een date voor je moeder geregeld? ;)
    Wat mee gekregen van die vulkaan in IJsland? Niks geen vliegverkeer meer! Paps zou vandaag thuis komen uit Californië maar dat wordt niks.. Nu waars pas woensdag! Nou geniet van je reis! Oehhh wat had ik graag mee gewild! Nog 2 weekjes en dan ga ik lekker naar Greeeeece! Al geklikt? (a)

Kus Marjolein

• 18 April 2010 - 20:21

JoJoWiMeDaMa:

He kanjer,

We zijn blij te horen dat het weer wat beter met je gaat, het lijkt ons niet makkelijk om je in deze wereld te verplaatsen en hun levensstijl te accepteren. Geniet van je 3 weken 'vakantie', wij leven met je mee.

Liefs uit Hoorn

• 19 April 2010 - 09:22

Paula:

Zo wat maak jij een emotionele dingen mee, kreeg er kippenvel van!
    Echt indrukwekkend. Je bent echt goed bezig zo te horen!

Geniet nu lekker van je reis, ben benieuwd hoe dat is!

Hier verder alles goed, ook eindelijk het zonnetje :)

Liefs!!

• 20 April 2010 - 21:51

Mieke Vd Linden:

Lieve Maaike
    Wat fijn dat je gezondheid nu verbeterd is.
    Iedereen op school leeft met je mee en we maakten ons nog al wat zorgen. Paul vroeg vandaag nog naar je.
    Wat ben je lekker bruin op de foto. En wat een blije koppies allemaal op die foto's
    Die verhalen van je hoe alles daar gaat zijn bijna niet te geloven.
    Wij hadden begin april een geluks week met aan het eind een Fancy Fair.
    Top! Verder zijn de 2e rapporten al uitgereikt.
    Kunnen andere collega's gewoon naar maaikopreis.waarbenje.nu ?
    Liefs Mieke

• 27 April 2010 - 19:30

Gilda De Wit:

Hey Maaike!
    Wat maak jij spannende dingen mee. Geweldig!. Niet meer ziek worden hoor..Veel plezier!

• 21 Mei 2010 - 21:23

Lezam:

i hope you are doing good and healthy.. missed you like crazy..

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana !

Hey sneeuwpopjes :P

Zo lig je nog in je hangmatje in Maleisië heerlijk weg te dromen bij je plannen voor Ghana, zo is het inmiddels alweer een tijdje 2010 en zo komt het avontuur steeds dichterbij!
Nog 25 daagjes te gaan, aftellen is begonnen :)
Op zaterdag 13 maart is het dan zover…. Een nieuw avontuur, zeg maar gerust een tijdelijk nieuw leven, ha ha!!
Voor de nog - niet – weters; ik ga vier maanden lesgeven op een schooltje in Kumasi, zo’n 6 uur ( ligt eraan hoe de weg en de bus is, :p ) rijden vanaf Accra. ( hoofdstad )
Zoals het er nu naar uitziet ga ik lesgeven aan kleutertjes, hoe leuk!! Op dit moment volg ik de minor ( keuzevak ) kinderen met speciale behoeften, hier moeten wij een onderzoekje voor doen. Wat is er nou leuker om dit in Ghana te doen ;)
Nu doe ik de minor die ik wil én ga ik naar Afrika, Ghana :)
De laatste maand wil ik gaan reizen, hoe en wat zie ik daar ter plekke!
Inmiddels heb ik al contact met 2 meiden die ook naar Kumasi gaan!! Superleukk..
Sanne heeft zelfs dezelfde vlucht als mij :) :)
Volgende week donderdag heb ik een deelnamebijeenkomst in Dordrecht, hier hoop ik de andere vrijwilligers te kunnen ontmoeten!
Hierbij wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie geweldige bijdrage voor de kids!! Het wordt een te grote lijst om iedereen persoonlijk te bedanken, maar hierbij; familie, vrienden, kennissen onwijs bedankt!! Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!
Ik denk dat het een barre overgang gaat worden van koud, koud, naar heet heet heet!! Hi.
Dit was mijn eerste berichtje gewoon nog even vanuit thuis!
Dikke kus,
Maaik