5. tijd voor travelstories!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu 5. tijd voor travelstories!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu

5. tijd voor travelstories!!

Door: maaik

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 Mei 2010 | Ghana, Kumasi

Hallo, daar ben ik weer!! Long time no see!!
Wo ho ti sem???

Het is wel weer es tijd voor een nieuwe storie, dacht ik zo! :)
Ga er dus maar weer even goed voor zitten!:p

Hoes is het daar in koud kikkerlandje? Bijna weer belaagd door ''stofwolk' he!! Houden jullie mij wel op de hoogte van alle spannende gebeurtenissen daar!! Enne voor leuke nieuwtjes houd ik mij ook aanbevolen he:) Niet dat ik straks terugkom en ik moet inburgeren in mijn eigen land!!

Hieronder een verslag van de reis die ik met Viv en Tom gemaakt heb.

Vrijdag heb ik in het pikkedonker mijn tas ingepakt; je snapt het al; geen stroom, ha ha. Mijn kamer was dus ook weer een waar stookhok, was ik even blij dat s nachts opeens de fan weer aansprong!:) Je leert hier echt de dingen waarderen hoor! Iedereen zou het eens moeten proberen:p

Zaterdag 17 april ging om 03.00 uur de wekker, zo kort nachtje! Kony heeft ons naar het busstation gebracht, hoe lief in the middle of the night! Hier zag ik een jongetje met een knuffelbeer op zijn rug voorbij lopen, geweldig! Wij zouden met ene poppenwagen slepen, zij niet; je hebt toch een rug om je kind te vervoeren!:) Zo puur, echt fantastisch om te zien, waarom moet het ook zo moeilijk???

3 uur later vertrokken we richting WA, waar ik al gauw een Ghanees op mijn schouder had, die heerlijk lag te slapen. Dit was ik na 20 min., ook wel weer zat, hij rook niet bepaald lekker. Ik dacht; ''je gaat maar bij je vriend op schoot liggen''. Die vriend moest toch lachen, blijkbaar kon ie het van mijn gezicht aflezen, ha.
Na 5,5 uurtjes hobbelen, kwamen we al aan in WA, dat viel reuze mee!( de buschauffeur had er dan ook flink de gas in )
Wa zelf is heeel klein. s 'Avonds bij een hotel gegeten; burger met patat EN salade. ( dat moest ik toch even vermelden, aangezien ik hier een dag naar uit kan kijken )

Zondag na weer weinig slaap, maar met veel zin naar Wechiau vertrokken met de tro tro ( lokale busjes, vol = gaan ) om de nijlpaarden te spotten! Ik zat behoorlijk klem tussen mijn eigen tas en een behoorlijk bibs van een Ghanese tante, zie je het al voor je! ( o wee als je me nu uitlacht:p ) Nouja; je moet toch altijd de voordelen zien; ik kon niet meer heen en weer schuiven:) Das nog es een best voordeel he!
Mooi door klein kijkgaaitje naar buiten getuurd, naar het ''echte Afrika'' zoals Vivian en ik dat noemen. Ik kreeg echt de kriebels in mijn buik; reizen in Ghana!!
Ons koekblikje viel zowat uit elkaar, was dus ook niet zo gek dat we een lekke band kregen, mooi een plaspauze in the bush!
's Middags 18 km GEFIETST in de bloedhete zon ( we wilde sportief zijn ), op naar de hippo's!! Deze hebben we vanuit een soort van kano gezien, helaas waren ze niet van plan om actief te worden. Dus hebben we alleen hun bovenkant gespot. Wat een barre geluiden maken die beesten!
Geslapen in boomhut, onder sterrenhemel en met echte bushgeluiden:)

Maandag weer met fiets terug, na een noodle ontbijtje. Wat een zadelzeer door die hobbels, een avondje spinnen is er niets bij!
Bij de laatste heuvel vloog mijn ketting er weeeer af en de remmen deden het ook niet, dus echt hard omlaag!!
Oververhit kwamen we aan, nohhh je weet niet hoe lekker een koud drankje dan is!
Met de tro- tro terug naar WA; wederom een gammelbakje; deze had stenen nodig achter de wielen en stok nodig om de klep omhoog te houden, hi hi. Ons record verbroken; 24 mensen in de tro tro en 2 op het dak tussen de spullen! Lekker kleven aan mijn Ghaneesbuur. We hadden een megatouristische route; geweldig door dorpjes en megakuilen, hellingen alles derop en deran om het ff westfries te houden.

Di 27 april ( mijn stoere opa is 80 geworden vandaag:) Hiep hiep HOERA! )
Hier hebben we ons gesplitst; Tom gaat alvast naar Tamale, wij gaan eerst nog even langs Mole National Park ( ja ik kan er geen genoeg van krijgen ) Bij busstation hoorde we dat de weg zoo slecht was, dat we niet rechtsstreeks konden. ( hoe slecht moet de weg dan wel niet zijn?? )
Wat nu???Nou dan ga je vrienden maken met een oud mannetje, leer je ene te leuk lesbisch stel kennen, wachten wachten en wachten met in je achterhoofd het zinnetje uit de Bradt' forget it!! uur in schoolbus met studenten, wij bovenop hun spullen. ( je had ons moeten zien zitten ) en zit je anderhalf (dacht oooo tien min. naar de mainroad, ffies vergeten dat dit Ghana is ) in ene laadbak van een pick up!! ( de eerste 10 min was leuk, hierna stonden we doodsangsten uit! )
EN waren we bruin in ene, ik kreeg in tro tro een spiegeltje in mijn handen gedrukt van een Ghanese dame die dubbel lag van het lachen; wij zijn geen o-brunies meer, maar obibinies! ( black person ) Je kunt gerust zeggen dat wij een ervaring rijker zijn!
Alsof we niet genoeg beleefd hadden, hebben we wederom in een boomhut geslapen met onder ons geluiden van een hyiena. ( we moesten dan ook stil zijn van de gids )'s Ochtends vroeg de walksafafari gedaan; olifanten op 10 meter afstand gezien, wauw!!
Ohja bij het molehotel werden we nog overvallen door baboons ( die apen met rode konten ); meneer aap vond het wel machtig; die zat voor onze neus van de crackers te genieten!!ha ha echt te mooi! Volgens mij zijn opa en oma er nog doof van )

Donderdag en vrijdag in Tamale doorgebracht, heel wat anders als Kumasi. Hier lopen meer obrunies en is veel relaxter als Kumasi. s avonds met de andere vrijwilligers kennisgemaakt en pannenkoeken gegeten:)

Za terug met bus naar Kumasi. Ik was zooo moe; leek wel of ik beton aan mijn been had hangen!Had ook totaal geen honger, iets wat niet helemaal bij mij past. bij bussen ben ik op bankje gaan liggen, kon ogen niet meer open houden, terwijl ik net wakker was!!Mezelf de bus ingesleept en naast oude meneer neergeploft in mijn seat. Deze meneer hield gelukkig zijn mond, dit kon ik er echt niet bij hebben. De rit kon mij niet snel genoeg gaan. De bus reed in de buurt van mijn huis, dus heb ik mij hier laten droppen. Laatste stuk naar huis gelopen; ik vond het niet zo normaal meer hoe ik mij voelde; de temp zei mij genoeg; oplopende koorts. Verdorie niet weer he!! Het welkom van Linda helaas gemist; ik lag om 7 uur gestrekt.
( Ghanesen zijn trouwens bang dat ze smelten in de regen!! )

Deel 2 volgt later, ben het typen zat!!!En geloof dat jullie ook wel aan een pauze toe zijn:p

Onwijs bedankt weer voor de leuke stukjes op site he:)

Tot deel 2, see you!!!

Dike kus

• 10 Mei 2010 - 15:57

Mariek:

leuk maaik, weer een top verhaal zoals alleen jij dat kan vertellen!!!
    leuk joh. veel plezier daar verder en niet meer ziek worden!!!!!xxx je sisybisie!

• 10 Mei 2010 - 16:56

Noor:

Wauw!!! echt een super story! en wat een avontuur eerste klas!! xxxx

• 11 Mei 2010 - 11:00

Astrid:

Je zal hier wel blij zijn met je OV kaart....

• 15 Mei 2010 - 15:14

Jacqueline Heerooms:

Hoi Maaike,

Goed om te horen dat het weer beter met je gaat!. Kijk nog even goed hoe ze het daar doen met de was, kunnen we daar volgend jaar mee oefenen met onze leerlingen! Blijf goed voor jezelf zorgen en geniet van je avontuur. Groetjes, Jacq

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana !

Hey sneeuwpopjes :P

Zo lig je nog in je hangmatje in Maleisië heerlijk weg te dromen bij je plannen voor Ghana, zo is het inmiddels alweer een tijdje 2010 en zo komt het avontuur steeds dichterbij!
Nog 25 daagjes te gaan, aftellen is begonnen :)
Op zaterdag 13 maart is het dan zover…. Een nieuw avontuur, zeg maar gerust een tijdelijk nieuw leven, ha ha!!
Voor de nog - niet – weters; ik ga vier maanden lesgeven op een schooltje in Kumasi, zo’n 6 uur ( ligt eraan hoe de weg en de bus is, :p ) rijden vanaf Accra. ( hoofdstad )
Zoals het er nu naar uitziet ga ik lesgeven aan kleutertjes, hoe leuk!! Op dit moment volg ik de minor ( keuzevak ) kinderen met speciale behoeften, hier moeten wij een onderzoekje voor doen. Wat is er nou leuker om dit in Ghana te doen ;)
Nu doe ik de minor die ik wil én ga ik naar Afrika, Ghana :)
De laatste maand wil ik gaan reizen, hoe en wat zie ik daar ter plekke!
Inmiddels heb ik al contact met 2 meiden die ook naar Kumasi gaan!! Superleukk..
Sanne heeft zelfs dezelfde vlucht als mij :) :)
Volgende week donderdag heb ik een deelnamebijeenkomst in Dordrecht, hier hoop ik de andere vrijwilligers te kunnen ontmoeten!
Hierbij wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie geweldige bijdrage voor de kids!! Het wordt een te grote lijst om iedereen persoonlijk te bedanken, maar hierbij; familie, vrienden, kennissen onwijs bedankt!! Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!
Ik denk dat het een barre overgang gaat worden van koud, koud, naar heet heet heet!! Hi.
Dit was mijn eerste berichtje gewoon nog even vanuit thuis!
Dikke kus,
Maaik