Deel 2 travelstories - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu Deel 2 travelstories - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu

Deel 2 travelstories

Door: maaik

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 Mei 2010 | Ghana, Kumasi

Zo ik ben er weer klaar voor, jullie ook:p

O-Jay had mijn hele kamer en badkamer van onder tot boven gepoetst, zelfs alle kaartjes en foto's had hij van de muur gehaald; dis nog es een echte vent; hij strijkt zelfs mijn kleren en maakt mijn ontbijt! ( zal ik dan toch maar met hem trouwen?:p )

Zondag voelde ik mij niet bepaald beter; om een lang verhaal kort te maken; ik had weer malaria ( GVD! ) Ik ben wel naar de meeting geweest, wilde Linda graag welkom heten. Leuk om haar hier in ghana te zien:) Maaike had voor lekkere bruine broodjes gezorgt met kaasjes, tomaat en komkommer en echte Ned pasta!! Een groot feest dus!!( ondanks dat het er toch weer uitkwam, heb ik ervan genoten! )
s middags heb ik mijzelf naar de stad gesleept, nu was ik wel echt blij met O-Jay aan mijn zijde! Zonder geld kan ik zeker niet op reis!
Nog even langs ''mams'' gedag zeggen, ze was weer zo blij; ohhhhh my baby i missed you so much, ha ha.
Maarweer aan de pillenkuur. Voor mijzelf bepaald; morgen geen koorts, dan ga ik mee op reis deel 2.

Ma en di.
Ik voelde mij aardig en geen koorts meer dus aankleden en gaan. Van ziek op bed liggen word ik zeker niet beter. Dit wil ik niet aan mij voorbij laten gaan.Bus ging 2 uurtjes later, maar dat kennen we nu wel. TIA ( this is Africa! )
Ontbijtje met crackers, maar al gauw rennen naar de wc ( godzijdank hadden ze die hier )
Dan maar niet meer eten met een busreis van 8 u in het vooruitzicht, ha.
Eind v d middag kwamen we aan in Wli, wat een rust hier en wc:) Volgens Tom is de 200 meter sprint er niets bij, ha ha.

Viv en Tom hebben een mooie hike tour gedaan naar de watervallen.

Woe 27 april.
De mensen zijn hier weer zo vriendelijk; toen we weggingen zei een van de ''obers''; take care sister, hoe schattig!! Met taxi naar Liati Wo, wel heel fijn. Onderweg hebben Viv en Tom malariapillen gehaald ( kwam er 2 tekort ) en 2 kuren antibiotica. Wat bleek: de pillen die ik had en waar ik dus bijna klaar mee was, maar niet hielp bleken pillen te zijn voor kids t/m 7 jaar! Hoe kunnen ze mij die nou geven in het ziekenhuis!!!De ellende is ook dat je geen bijsluiter of verpakking krijgt. ( grrr, maar weer even tot 10 geteld )
( 's middags heb ik na tip van Viv, de reisarts gebeld van onze reisverzekering, superfijn!!Ze nam alle tijd en was zeer behulpzaam.Eindelijk iemand die er echt verstand van heeft. Ze adviseerde me om opnieuw te beginnen met de m.pillen en beide antibioticakuren in te nemen, omdat ik waarschijnlijk ook iets van een infectie/parasiet/bacterie erbij heb.
Wat was het goed om te horen dat ik nu wel de juiste pillen had, met dank aan Vivian en Tom!:) Dus was weer braaf een pillenmonstertje, moet zeggen dat een koekiemonster toch beter bij mij past:p )

Intussen werd ik door 2 mannen van een shopje naar de schaduw geloodst, die hadden blijkbaar al in de gaten dat ik niet heel fijn voelde, ha ha. Ze hebben wel tien keer gevraagt; gaat het wel?? Hij ging zelfs water voor mij halen, een echte heer!! ( hij vroeg me namelijk niet eens ten huwelijk!ha )
Tussendoor moest Tom nog achter onze tassen aan sjesen; een mannetje ging ermee vandoor! ( om in een andere tro - tro te leggen??? )
Zij hebben in Liati Wo 2 mooie wandelingen gemaakt; watervallen en de berg beklommen. De foto's zeiden genoeg!! Viv, je bent een echte bikkelientje hoor........ achter Tom de haas:) aan te sjouwen! ha ha.

Vrij 29 april
Met de tro- tro naar Tema. Vanuit hier gaan we morgen naar Winneba, om het GROOTSTE festival van Ghana bij te wonen! Ik kreeg een VIP plek, namelijk voorin:)

Za 30 april
K-dag in Nederland, spijtig dat ik dat mis. Maar wij hebben ons festival nog......dat hadden wij gedacht! Mooi niet dus, staan we op het punt om te vertrekken, krijgen we een telefoontje van het hotel/guesthouse. Het festival gaat niet door, ze hebben het een weekje verplaatst omdat het morgen een feestdag is en de artiesten dan niet kunnen komen.''Wat zeg je''?? Het GROOTSTE festival van Ghana verplaatsen ze even, omdat ze nog gene jaar van tevoren wisten dat het op een feestdag valt, mijn hemel!!!TIA!! ( ik wist dat we alles konden verwachten... maar dit, dat geloof je toch bijna niet!! )
Alle opties besproken, maar de andere waren natuurlijk ook al onderweg uit Kumasi. Nouja dan maar gewoon naar Winneba, dan maken we ons eigen feestje wel.

Za/Zo
Dorpje van Winneba ingeweest, heel schattig puur dorpje. Alle kids zijn weg van de camera, wil je een foto maken springen ze er met z'n allen voor! De kleintjes die er niet bij kunnen, trekken hun slipper uit en houden die omhoog. Dat geeft een leuk resultaat kan ik je zeggen, hi.
s Middags lekker op het strand gehangen, de kokosnoten werden uit de bomen gehaald, die jongetjes zijn net apen hier!Ik hield mijn hartje vast!

Nog even een wist - je-dat je en dan zal ik er een eindje aan breien, reken maar op een eind:p

Wist je dat vrouwen hier de was afhalen, gelijk de was opvouwen en op het hoofd opstapelen, hoe handig is dat! Wat nou wasmand!!:p

Ma. hebben we de rest gedag gezegt en zijn vivian en ik naar Kosa Beach Resort gegaan; een schattig afrikaans hutje vlakbij het strand:)
Moet ik nog meer zeggen...:?
Ons ontbijt bestond uit MUSLIE met FRUIT en MELK en verse ORANGE JUICE, ohwww wat een paradijs!!

Strandwandeling gemaakt naar dorpje en naar Elmina ( Ned. slavenfort ) geweest, je schaamt je echt dood als Ned zijnde!! Wat een horrorverhalen, deze zal ik jullie besparen! Te onmenselijk!!

Dag erna naar Kakum National Park geweest, canoply walk gedaan en geluncht bij ''Hans en zijn crocies'', hierna slavenfort in Cape -Coast bezocht.

s Avonds gezellig aangezeten met onverwacht bezoek; vrijilligers uit Tamale:) Iets van kreeft gegeten, als soort van laatste avondmaal voor Viv.

Do naar Accra vertrokken waar we o.a. de culturele markt bezocht hebben. Dat was meer een ware belaging, maar wel met leuk resultaat. s avonds gezellig aangezeten met rastaman en zijn vriend.Wat hebben we gelachen met en om die 2, wat een figuren!

Na mijn -iets-wat langer- dan geplande terugreis naar Kumasi ( 8u ) ben ik inmiddels weer terug in mijn gastgezin. Hier waren ze weer zo blij, dat wordt nog wat bij het afscheid. Helaas is Vivian alweer ''gevlogen''.
Ik viel met de..... in de boter ( kom er niet meer op ) ; mocht gelijk de volgende dag mee naar een begrafenis. ( vader van mijn schoonzus is overleden )
Eerst wordt er een week gerouwd of langer, waarna er op zaterdag en zondag de begrafenis plaatsvind.Een soort van feest. Er wordt veel gedronken en gegeten en ruzie gemaakt; wat wil je als je alles zelf moet regelen en maken met 3 verschillende families!!Hier in ghana is het heel normaal als je als man 3 vrouwen hebt..............

Voor de begrafenis hebben ze mij omgetoverd tot een echte Afrikaanse.
Hierdoor had ik natuurlijk weer veel aanspraak en liep mijn gastgezin te pronken met mij. Je had O-Jay moeten zien lopen. Ik ben de koningin niet!!Toen moesten ze lachen; ''we zijn zo trots dat je bij ons hoort''Dat is dan wel weer schattig. Ik werd weer welkom geheten door de microfoon;dat hadden ze ook achterwege mogen laten.
O-Jay vertelde mij gister onderweg, dat wanneer hij met mij over straat loopt, idereen hem aanspreekt en belt, maar wanneer hij alleen loopt, niemand hem ziet staan. Wat zit de wereld toch raar in elkaar!!

Nou dit was het dan weer voor vandaag; dag familie, dag vriendjes, dag vriendinnetjes... tot de volgende keer maarweer!!! ( lang leve Bassie en Adriaan )

Dikke kus en een hug van mijn gastgezin!!!!

• 10 Mei 2010 - 16:08

Mariek:

en nummer 2 van de geweldige verhalen van maik. ik heb een masterplan bedacht... jij gaat een beok schrijven, op zijn maaik's en ik ga hem uitgeven en dan gaan we bar veel centjes verdienen!!!! en die kan ik goed gebruiken en jij ook./
    nou genietze lekekr verder daar topper van ons.
    xx mariek

• 10 Mei 2010 - 17:02

Noor:

Hihi geweldig! maar jij bent wel mijn koningin(netje) hor! topper! geniet!

• 10 Mei 2010 - 17:38

Peter En Annemiek:

Heee Maaike!!

Wat een geweldige verhalen weer! En nou wordt je vast niet meer ziek..
    Je beschrijft het zo mooi dat we je al helemaal voor ons zien. MET vlechtjes nog? en bij ieder verhaal weer bruiner.
    En hoe is het met je sandalen afgelopen?
    Wij genieten maar gewoon van de meimaand, mooiste maand vh jaar.
    De dijkwerkzaamheden beginnen binnenkort weer hier, dan hebben we weer onze eigenste stofwolken. Altijd nog beter dan as.
    We kunnen ons trouwens voorstellen dat je vaak zal smachten naar een gezonde hap. Het woord rijst kan je straks wrs niet eens meer horen, laat staan dat je ut moet eten!!

Nou meid, blijf je ogen uitkijken, en blijf je verwonderen.
    Veel succes weer op je schooltje. Wie weet, als jullie daar blijven volhouden, krijgen de mensen zo langzamerhand misschien wel het idee dat jullie methodes weleens goed kunnen zijn.

Veel liefs van ons.

• 10 Mei 2010 - 17:59

Mirella:

hey maaik!

Wat leuk om weer wat van je te lezen! Je heb weer heel veel mee gemaakt dus!:D

Wel vervelend dat je weer ziek bent geworden, nou maar hopen dat dat de laatste keer was!

hele dikke kus!

• 10 Mei 2010 - 18:25

André (van Linda):

Tja, wat kan ik zeggen Maaik; je weet het wel te vertellen zeg. Leuke avontuurtjes beleef je daar. Ik ben al aan het aftellen en word er al aardig ongeduldig van moet ik zeggen. Ik denk alleen steeds meer dat twee weken aan de korte kant is, maar ja, ik maak er samen met Linda (en misschien met jou omdat jij er dan ook nog zit) wel iets leuks van!
    Groetjes, André

• 10 Mei 2010 - 19:15

Geryanne:

Hey maaik,

Laat je maar goed verwennen door je broer daar! deze is maar tijdelijk!
    als je hem natuurlijk niet mee naar huis neemt.......

en nu stoppen met steeds ziek worden hoor..... dat doe je maar gewoon in nederland met een doodnormaal griepje en niet van die enge ziektes!

have fun!

xx Geryanne

• 10 Mei 2010 - 22:35

Peter:

Wat maak je weer een hoop dingen mee Maaik!
    Ik ben hier in NL al blij als ik me was opgevouwen de kast in krijg laat staan dat ik t nog eerst op me hoofd moet zette ook :p
    Heb hier zelf ook helaas k-dag moeten missen had speciaal vrij genomen maar was helaas ziek had even een griepje te pakken. Hopelijk blijf jij komende tijd griepvrij. Ow het is trouwens met je neus in de boter :p.
    Nou heel veel plezier nog daar!

• 11 Mei 2010 - 20:38

Paula:

haha met je neus in de boter :P.

Wat een verhaal weer maaik haha heb er even de tijd voor moeten nemen. Je bent een ware beroemdheid daar of niet :).

Echt balen van die malaria, maar er wordt wel goed voor je gezorgd zo te lezen.

Hier verder alles goed, het wil maar geen zomer worden :(, maar daar heb jij niets over te klagen geloof ik.

Kijk uit naar je volgende avonturen!

Liefs!!

• 12 Mei 2010 - 21:18

Mieke Vd Linden:

Lieve Maaike
    Goed om weer wat van je te horen. Jammer dat je nog een keer Malaria kreeg
    Je maakt heel wat mee! Het weer in de mei vakantie was zelden zo slecht. Met hemelvaart wordt het beter, maar nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. Dikke winterkleding en de kachel weer aan.
    Paul Brugman gaat volgende week je web page in de info zetten. Dus krijg je misschien ook van andere collega's reactie's.
    Hou je taai, liefs Mieke

• 18 Mei 2010 - 20:48

Regina:

lieve Maaik,

wat een heftige verhalen.
    Zo mooi om te lezen, dank!
    Die familie daar trots op jou, maar die tante hier niet minder hoor!!
    nog mooie dagen daar Maaik, al die indrukken blijven bij je voor altijd. Met die nieuwe pillen word je vast niet meer ziek, dus geniet maar veel van het leven daar in jouw land van nu.

lieve groet, Regina

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana !

Hey sneeuwpopjes :P

Zo lig je nog in je hangmatje in Maleisië heerlijk weg te dromen bij je plannen voor Ghana, zo is het inmiddels alweer een tijdje 2010 en zo komt het avontuur steeds dichterbij!
Nog 25 daagjes te gaan, aftellen is begonnen :)
Op zaterdag 13 maart is het dan zover…. Een nieuw avontuur, zeg maar gerust een tijdelijk nieuw leven, ha ha!!
Voor de nog - niet – weters; ik ga vier maanden lesgeven op een schooltje in Kumasi, zo’n 6 uur ( ligt eraan hoe de weg en de bus is, :p ) rijden vanaf Accra. ( hoofdstad )
Zoals het er nu naar uitziet ga ik lesgeven aan kleutertjes, hoe leuk!! Op dit moment volg ik de minor ( keuzevak ) kinderen met speciale behoeften, hier moeten wij een onderzoekje voor doen. Wat is er nou leuker om dit in Ghana te doen ;)
Nu doe ik de minor die ik wil én ga ik naar Afrika, Ghana :)
De laatste maand wil ik gaan reizen, hoe en wat zie ik daar ter plekke!
Inmiddels heb ik al contact met 2 meiden die ook naar Kumasi gaan!! Superleukk..
Sanne heeft zelfs dezelfde vlucht als mij :) :)
Volgende week donderdag heb ik een deelnamebijeenkomst in Dordrecht, hier hoop ik de andere vrijwilligers te kunnen ontmoeten!
Hierbij wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie geweldige bijdrage voor de kids!! Het wordt een te grote lijst om iedereen persoonlijk te bedanken, maar hierbij; familie, vrienden, kennissen onwijs bedankt!! Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!
Ik denk dat het een barre overgang gaat worden van koud, koud, naar heet heet heet!! Hi.
Dit was mijn eerste berichtje gewoon nog even vanuit thuis!
Dikke kus,
Maaik