tweede berichtje vanuit Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu tweede berichtje vanuit Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu

tweede berichtje vanuit Ghana

Door: maaik

Blijf op de hoogte en volg Maaike

25 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Hoiiiiii,

alles goeds daar bij jullie?!?!
Wat een onwijs leuke en lieve berichtjes van jullie op mijn site:)
madashi Pa!!!
Ook onwijs bedanktvoor alle leuke mailtjes!!:;) Gaaf dat jullie mij op de hoogte houden van alles!!

Na mijn vorige berichtje heeft O-jay mijn gastbroer mij meegenomen naar de markt waar een vriend van hem werkt. We moesten de hele markt door; wat een drukte en gekkenhuis!!!
Iedereen wil aandacht van je en het liefst raken ze je nog ff aan. Soms tot vermoeiends aantoe; ik ben ook maar gewoon een mensje hoor!!
Toen we omhoog gingen ging er weer een nieuwe wereld voor mij open; het naaistraatje, overal er nergens lagen stoffen op de grond en kleren. Overal hoorde je mensen schreeuwen en het geluid van de naaimachine. Ze hebben hier zeg maar onze overoude naaimachines!! Broeken en shirts werden aan flarden geknipt, om er nieuwe kleding van te maken. Geweldig mooie stoffen hebben ze hier!:)
Ergens daar werd ik tussen 2 mensen op een bankje gedropt; ik dacht echt wat doe ik hier!!!Iedereen zat mij aan te staren, wat een gekte op de markt!! Mij iets te druk in die hitte.

Thuis aangekomen maarweer boekje gelezen, weinig te doen verder. Ik voelde me toch echt wel even eenzaam, in mijn uppie in zon totaal ander leven! Zeker na alle lieve emailtjes en berichtjes op mijn site!! Ik dacht hup niet janken, maar gaan. Ben buiten een rondje gaan lopen en kwam niet verder dan de deur. Buurmeisje liep met gespreide armpjes op mij af en mijn kleine gastbroertje ook toen ie het in de gate had. Ha ha wat een ontvangst!! Zon beetje de hele buurt kwam bijeen om kennis te maken, zo leuk!!! Ik voelde gelijk een stuk beter!!
De kinderen maakte zelfs ruzie wie naast mij op het muurtje mocht zitten, ha ha.
Het is hier al snel donker, zo rond 6 –half 7. Toen op zoektocht gegaan naar een spannend pakje van thuis!! Las in de mail dat ik een pakje in mijn tas had van thuis,idd jullie verraden mariek:p ha ha dat was een big surprise aangezien ik dit pakje al tien keer uit mijn tas had gehaald en ik dacht dat dit een van de cadeautjes was voor mijn hostfamily, niet dus!!! Ik heb het s avonds in bed opengemaakt, alles gelezen, kon niet wachten:p tranen rolde over mijn wangen, zulke lieve brieven, kaartjes, tekeningen, woorden, gelukspoppetjes van het thuisfront. WAUW!!!! De zaaidjes heb ik geplant mams samen met mijn broertjes, hopelijk groeit er wat moois uit, ondanks de droogte en hitte. Zal ze vanaaf weer water geven!!! De andere dingen hangen op mijn muur:) Zoooo gaaf!!!

Zondag naar de kerk geweest, wat een belevenis!! Mijn broer met nog 2 andere jongens waren zich toch aan het optutten, vet nette kleding, haren in de lak en luchtje op, whoww!!
Zingen, dansen, en vooral bidden 3 uur lang!! Ik mocht ook nog even opstaan en in een microfoon vertellen wie ik was, waar ik vandaan kwam, etc. Ik werd door iedereen welkom geheten en moest met iedereen handjes schudden. Ik moet zeggen, een hele belevenis, maar niet voor elke week!

Ik kreeg s middags al om 2 uur mijn avondeten, dat was wel heel vroeg!! Maispapje met een vis/vleessausje. Ik zag werkelijk een soort van hart met dingen eraan hangen!!AHHH !
De vis heb ik netjes opgegeten, zonder bones, ha ha. ( die ghanesen eten dat hier ) maar dat hartding kreeg ik toch echt niet weg! ( ik moet zeggen, het zien was al genoeg om bijna te kolkhalzen, dus laat staan dat ik het geproefd heb )
En zeker aangezien ik nog steeds aan de skeiterij ben sochtends.

Maandag; mijn eerste schooldagje!! ( + di, woe )
Zooo, wat is dit anders zeg!!
Ik weet niet waar ik moet beginnen met uitleggen hoe anders het er hieraan toegaat!!
Ik ga het in het kort proberen uit te leggen.
S ochtends komen de kids tussen 7 en 8 uur op school. Even voor 8ten gaan de docenten gezamenlijk bidden; zingen en hardop bidden. De eerste dag ging de hoofdteacher hardop voor mij bidden, echt hele lieve dingen maar voelde raar. Hij is de pastoor van het kerkje naast de school waar ik zondag dus ook was. Dat waardeerde hij enorm. Ik heb dus nog even in het midden gelaten dat ik niet gelovig ben.
De andere docenten heb ik het wel verteld, dat vinden ze heel apart en begrijpen het niet echt. Maar ze tonen zeker wel respect, vragen alles wat ze willen weten hoe ik over dingen denk en over Nederland. Heel leuk!! Bijna alle docenten zijn van mijn leeftijd; hoe jonger hoe goedkoper. Zij verdienen 50 euro per maand!!!! ( ben ik vandaag achter gekomen )
De kids rennen steeds op mij af en high five vinden ze dan ook megagrappig, ha ha. Sommige komen heel netjes goedemorgen zeggen en maken een buiging voor je, whowww.
Om 8 uur is het tijd voor de emsable ( weet niet hoe je het schrijft )
Alle kids gaan op het veld in rijtjes staan, elk klasje is een rijtje ( soms bestaat uit klasje maar uit 3 leerlingen, soms uit 12 ll )
Dan komt een van de teacher met een stokje aanlopen en zegt wat ze moeten doen; handen omhoog, handen omlaag, klap in je handen. Dan gaan ze bidden, ook de ukkies uit de nurserygroep. ( peuters ) Hierna wordt het afgesloten met een aantal liedjes zingen, waarbij en steeds een leerling begint met zingen. ( natuurlijk op commando )
Hierna volgt de rest onder leiding van een groot drumkabaal!! Hierna zegt de teacher om de beurt go en marceert elk klasje naar zijn lokaal. Zoooo indrukwekkend en zo schattig die kleintjes!! Wanneer ze niet opletten in de rij of niet meedoen, worden ze hardhandig aangepakt; tik met stok, kneep in arm of tik met knokkel op hoofdje. Poe moet toch elke keer weer slikken en vraag mij steeds weer af; moet dit nou echt?? ( als ik het vraag dan krijg ik als antwoord; anders luisteren ze niet!! ) Dan leg ik uit hoe wij het doen, maar dat vinden ze te lief, daarmee ‘’help’’ je ze niet te leren. Ook vertel ik dat ik mijn baan verlies, wanneer ik dit doe. ( echt?? en dan beginnen ze te lachen ) Wie weet kan ik ze een ander manier laten zien, alhoewel ik denk dat dit zinloos is )

Volgende keer volgt meer over school. ( ma ga ik met maaike van de organisatie en de hoofdteacher bespreken wat ik ga doen en op welke manier ) Ik hoop remedial teaching te kunnen geven, zo kan ik gelijk aan mijn onderzoek werken! ( ze kennen het alleen niet, dus dat gaan we introduceren, hopelijk met succes )
Zo zit er bv een jongetje in de kleuterklas die kan niet praten, laat staan lezen en schrijven. Ik vroeg wat er met ‘’hem aan de hand is’’, hij is ziek kreeg ik als antwoord. Hij ligt de hele dag languit op een bankje, niks te doen. Hij krijgt geen schriftje, geen potlood of iets anders. Als ie te luidruchtig is met brabbelen ( hij is al iets van 7 ) dan komt de juf aanlopen met de stok en houdt hij zich stil. Zooo sneu!!!!!

Ik kan nog uren verhalen typen over school, maar dat wordt te gek he om te lezen nu!!ha ha.

Gister lekker met de vrijwilligers naar het zwembad geweest en hier gegeten, pizza!!!!! Hmmmmmm. Helaas komt alles er sochtends weer net zo hard uit ;( Mijn broeken zakken van mijn kont, ha ha!!

Morgen gaan we met 4 vrijwilligers naar een meer, lekker drie daagjes:)!!! Hier kijk ik al erg naar uit!!!!

Ik ga vanaaf met mijn gastbroer opzoek naar goed water, hij denkt dat het van verkeerd water komt. Mensen verkopen hier water langs de kant van de weg en in shops wat niet goed is. ( niet voor onze buikjes )

nouuuu daaaaaaagggg kanjers!!!!

Kus,

Maaik

ps: zus, alvast een hele fijne verjaardag gewenst!!! Heeel jammer dat ik er niet bij kan zijn:(
Maar je weet het ik denk aan je!!

• 25 Maart 2010 - 16:36

André:

Wauw!
    Wat een ervaringen allemaal daar Maaike! Wel super om te lezen. Sommige dingen herken ik wel uit mijn eigen cultuur. Grappig dat het daar ook zo is.
    Veel plezier dit weekend.
    André

• 25 Maart 2010 - 19:18

Jose :

maaike , wat een belevenissen ,wat doe je weer veel ervaringen op. je blijft positief, al zijn veranderingen voor jou misschien erg klein. alle beetjes helpen. dat kleuter jongetje kan hij iets met picto's of gebaren ? is maar een idee, succes daar groet jose en fam

• 25 Maart 2010 - 19:38

Geryanne:

hey budje,

wat vervelend dat je nog steeds niet zo goed tegen dat eten kan!
    moet zeggen dat het ook niet echt aantrekkelijk klinkt........

Moeten we al wat knorr wereldgerechten naar je opsturen?!hah

en laat die mensen op het schooltje maar zien dat je ook op een andere manier mensen kan opvoeden......

succes buddie!

xx

• 25 Maart 2010 - 22:12

Noor:

Hey Lap,

Jeetje zeg, wat totaal anders op school.. dat lijkt me moeilijk om te zien.... ik hoop dat je iets positiefs kan toevoegen daar!!
    Jij bent zo lief voor die kids! Topper

Ik ben blij dat je in een leuk buurtje woont met de buurkids enzo! ik moest wel even slikken dat ik las dat je je eenzaam voelde! onwijs gaaf dat je zo goed opgevangen wordt!

succes met eten en drinken!!
    hou je taai!!!!

xxxxx noor

• 25 Maart 2010 - 23:10

Sijmpies:

Hallo Maaike,
    wat een verslag weer! we vallen in de ene verbazing in de andere. Gerrit leest en vertelt het aan tafel. Ook wij leren veel. Nogmaals sterkt met je darmpjes en succes met je lessen.

• 26 Maart 2010 - 09:12

Mieke:

lieve Maaike
    Je bent wel echt in een andere wereld terecht gekomen zeg.
    Best heftig allemaal.
    Ik wou dat onze leerlingen ook een buiging voor ons maakten. Hier krijg je terloops een half brutale opmerking ter begroeting en moet je constant vertellen hoe je het wel wil hebben. Maar goed dat weet je.
    Wat het drinken betreft lijkt het me zeker goed om voor goed water te zorgen. Zolang je darmen van slag, is niet echt prettig en misschien op den duur niet wenselijk.
    Hou je taai en veel sterkte.
    Liefs Mieke

• 26 Maart 2010 - 15:20

Willem Tesselaar:

Goh Maaike, het wordt tijd dat je van de schijterij afraakt als ik het zo lees. Anders moeten we straks bretels sturen om je broek op te houden. Hou je haaks meid!

• 26 Maart 2010 - 15:45

Jorien:

Heey zus!!!

Wat ontzettend leuk/indrukwekkend om je verhalen te lezen!! Dat gaat er echt wel hard aan toe zeg met die stokslagen!En dat vieze eten, gatver, dan moet t wel heel smerig zijn, als zelfs jij het vies vind, in Thailand at je alles!!! Nou, hopelijk voel je je al iets minder eenzaam.
    Ik zal trouwens een taartje voor je bewaren:P

Succes stoere zus!, dikke kus!!

• 27 Maart 2010 - 18:51

JoJoWiDa:

He meid,

Hardstikke goed wat je doet en indrukwekkend om je verhalen te lezen.

We blijven je volgen!

Groetjes!

• 30 Maart 2010 - 10:23

Mirella:

Heeij lieve nicht!

Wat gaaf om al je belevenissen zo te lezen! lijkt me wel raar om te zien dat ze die kinderen slaan!:(
    Hopelijk heb je gauw niet zo'n last meer met t eten want dat schiet ook niet op!

Nou veel plezier en succes daar!!

dikke kus en liefs

• 30 Maart 2010 - 17:18

Lianne:

Hee Maaike!

Tjonge wat een verhalen joh, je maakt daar echt vanalles mee. Dat gaat er wel even anders aan toe dan hier, maar daar kan je ook wel weer veel van leren. Heel veel plezier nog en succes met het eten, ha ha. Groetjes Lianne

• 01 April 2010 - 10:12

Patricia En Pascal:

Hoop dat je snel van de
    diaree af bent.
    Dat slaan hoeft echt niet, blijf er maar op hameren dat het niet nodig is, kan ook anders.

Vrijwillig Wereldwijd.

• 05 April 2010 - 18:48

Bird:

Time for an update dinnie! (a) Curious what you've been doing lately!

X

• 06 April 2010 - 18:13

Linda:

Hey maaike,ik las net op de site van sanne dat maaike H ziek is,bedoeld ze jou? je was al niet zo lekker he en nu dus helemaal niet. ben je naar t ziekenhuis ofzo geweest en wat heb je?
    zou wel heel vervelend zijn en ik had er graag voor je geweest daar maar ik kom over 1,5 week en dan kunnen we samen leuke dingen doen als je beter bent dan he.
    meid sterkte en hou je taai. X

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana !

Hey sneeuwpopjes :P

Zo lig je nog in je hangmatje in Maleisië heerlijk weg te dromen bij je plannen voor Ghana, zo is het inmiddels alweer een tijdje 2010 en zo komt het avontuur steeds dichterbij!
Nog 25 daagjes te gaan, aftellen is begonnen :)
Op zaterdag 13 maart is het dan zover…. Een nieuw avontuur, zeg maar gerust een tijdelijk nieuw leven, ha ha!!
Voor de nog - niet – weters; ik ga vier maanden lesgeven op een schooltje in Kumasi, zo’n 6 uur ( ligt eraan hoe de weg en de bus is, :p ) rijden vanaf Accra. ( hoofdstad )
Zoals het er nu naar uitziet ga ik lesgeven aan kleutertjes, hoe leuk!! Op dit moment volg ik de minor ( keuzevak ) kinderen met speciale behoeften, hier moeten wij een onderzoekje voor doen. Wat is er nou leuker om dit in Ghana te doen ;)
Nu doe ik de minor die ik wil én ga ik naar Afrika, Ghana :)
De laatste maand wil ik gaan reizen, hoe en wat zie ik daar ter plekke!
Inmiddels heb ik al contact met 2 meiden die ook naar Kumasi gaan!! Superleukk..
Sanne heeft zelfs dezelfde vlucht als mij :) :)
Volgende week donderdag heb ik een deelnamebijeenkomst in Dordrecht, hier hoop ik de andere vrijwilligers te kunnen ontmoeten!
Hierbij wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie geweldige bijdrage voor de kids!! Het wordt een te grote lijst om iedereen persoonlijk te bedanken, maar hierbij; familie, vrienden, kennissen onwijs bedankt!! Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!
Ik denk dat het een barre overgang gaat worden van koud, koud, naar heet heet heet!! Hi.
Dit was mijn eerste berichtje gewoon nog even vanuit thuis!
Dikke kus,
Maaik