mijn eerste Ghana indrukken - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu mijn eerste Ghana indrukken - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Harder - WaarBenJij.nu

mijn eerste Ghana indrukken

Door: maaik

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Maha!!! ( goedemiddag )

Inmiddels ben ik alweer een weekje in Ghana!! Eigenlijk besef ik nu pas dat ik een van mijn ‘’dromen’’ aan het verwezenlijke ben!!!!
Ik ben weer van de ene drukte in het andere gegaan thuis, dus het is erg wennen wanneer ik hier niks te doen heb en alleen op mijn kamertje zit, of buiten. ( een totaal ander leven )

Ik wil jullie eerst nog even hartelijk danken voor alle lieve smsjes en berichtjes op mijn site!! Dit is zooo gaaf om te lezen!! Het zijn er teveel om iedereen terug te smsen… maar hierbij; Medashi pa!! ( hartelijk dank; als ik het goed schrijf :p )

Hieronder mijn eerste verhaaltje vanuit Ghana!!

Afgelopen zaterdag heb ik het land verlaten nadat ik het uitzwaaiteam gedag heb gezegd, slik!
Samen met Sanne ( andere vrijwilligster ) ben ik door de douane gegaan, nu kan het avontuur beginnen!! Bij het inchecken waren alle plaatsen al bezet, dus konden we niet naast elkaar zitten. Maar Sanne had een heerlijk plekje voorin, veel beenruimte en het plekje naast haar bleef maar leeg. Ondertussen zat ik natuurlijk weer naast een mama met baby, die ik binnen no – time al op schoot had zitten want mama moest plassen. Mijn eerste kennismaking met een Ghanese baby, wat een schatje! ( ik zei nog zo tegen Sanne; als ik maar niet weer naast een moeder met baby kom te zitten en jahoor tuurlijk, ha ha )
Ik zag een stewardess en vroeg haar of ik op het lege plekje naast Sanne kon zitten, dit kon, yess wat een riant plekje!! Een megagoeie vlucht gehad; na 6,5 uurtjes vliegen kwamen we al aan in het lekker warme Accra :)

Alle koffers en tassen zijn netjes heel aangekomen, ook wel fijn:)
Alex stond ons al op te wachten met het bordje van de organisatie, nog even gepind en toen op weg naar zijn huis.
Ik wist niet wat ik zag; ben wel beetje wat drukte gewend qua verkeer in Azië, maar dit kun je echt een chaos noemen! Links of rechts inhalen het maakt allemaal niet uit, toeter hier, toeter daar! En dan opeens sta je vast in het verkeer en binnen de kortste keren heb je bij elk raampje een verkoper staan; een Ghanees met spullen op zijn hoofd, hoe mooi:) Het is mij een groot raadsel hoe zij dit doen; sommige lopen zelfs met 2 koffers op het hoofd!!!
Je kunt dus via je autoraampje van alles en nog wat kopen, alles is verkrijgbaar van eten, zakjes water ( ja ik leer al de beginselen van het Ghanese leven :p, dus drinken uit zakjes! ) tot stoffen, schoenen, slippers, etc etc. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het daar krijgen!!

Alex zijn huis staat omringd met een hoge muur met glasscherven erop, ergens een beetje afgelegen. Eerste nachtje was wat onwennig, wennen aan vreemde geluiden en warmte.
Alex ging naar de kerk ( duurt zo’n 4 uur ) dus zijn wij zelf een rondje gaan lopen om de omgeving te verkennen. Mijn eerste indruk: wauw wat een mooie kleding dragen deze mensen!!Heel gaaf gekleurd allemaal, nu was het extra mooi voor de kerk maar mooie kleding hebben ze hier zeker!! ( gave traditionele kleding )
Eind van de middag zijn we even naar strand geweest, wat gedronken en mensen bekeken en zij ons, ha ha. Heerlijk een duik genomen.

Volgende dag met de bus naar Kumasi, zo’n 6,5 uur rijden, ook weer prima!!! Lekker zitten, muziekje op en naar buiten kijken:) Er is veel te zien; Ghana kan ook heel groen zijn met bananenbomen, mango-, advocado en papayabomen!! Heel mooi! Maar ook veel armoede; krottenhuisjes met bijna niets. Ook kom je regelmatig autowrakken tegen aan de kant van de weg, hier wordt je echt bang van als je dit ziet!!

In Kumasi (stad ) werden we opgehaald door Maaike ( Nederlands:p ) en Kony ( Ghanees ). Maaike smste al dat ze ietsje vertraagd waren door een kapotte waterleiding, het eerste typisch ghanees iets, ha ha.
Echt een superservice; we worden overal opgehaald en naartoe gebracht!!
Tijdens de introductie’’week’’ sliepen we in een soort van hotel. ( niet te vergelijken met in Nederland ) Nadat we de spullen gedropt hadden zijn we uit eten geweest en hebben we kennis gemaakt met Maaike en Kony. Tom gaat ook op een schooltje lesgeven en Sanne gaat op een creche werken voor straatkinderen. Maandag begin ik op mijn schooltje:)

Afgelopen dagen hebben we alle projecten en gastgezinnen bezocht!!:) Leuk om het van elkaar te zien! Op mijn schooltje hadden de kids net pauze; toen ze ons zagen kwamen ze allemaal aangerent met een big smile. We leken wel filmsterren, nog weinig o-brunies gezien:p Nieuwsgierig kwamen ze steeds dichterbij.
Verder zijn we naar het paleis geweest en hebben we kennis gemaakt met de andere vrijwilligers, superleuk!!!
Donderdag zijn we s middags naar het zwembad geweest, ook een hele aparte ervaring, het ondiepe is propvol en het diepe leeg of alleen gevuld met o-brunies; wij dus, ha ha!!
Ik voelde me echt een witte hier, hele aparte ervaring!! Wanneer je op straat loopt, begint iedereen om je heen te lachen en zeggen allemaal hey o-bruni, how are you?? Ze willen het liefst allemaal een praatje met je maken én het allerliefst willen ze je vriendje zijn zodat ze mee naar Holland mogen!! Ik moet hier nog even een tactische weg in vinden.

Ik ben nu 1 dag in mijn gastgezin; ik heb een broer van 25, jah jah!!! Mijn gastmoeder is ook heel lief, maar spreekt bijna geen Engels dus handen en voetenwerk. Het eerste wat ze zei: I am your new mama now, ha ha!! Ik weet zeker dat ze goed voor mij gaat zorgen.
Ik heb echt een megaroom voor Ghanese begrippen, zelfs nog groter dan mijn kamertje thuis! En een hele nette badkamer met zo nu en dan water:) Af en toe heb ik ook stroom, wel fijn om iets te zien in zon donkere kamer en lekker een fan boven mijn hoofd.

Het eten is erg wennen, helaas vanaf het begin af aan al aan de diarree hier , daar baal ik een beetje van, maarja. even wennen aan het eten en warme weer denk ik. Het eten is niet echt mijn ding hier, maar eet braaf zoveel mogelijk mijn bordje leeg. ( en zeg dat ik het heerlijk vind, ze doen zo hun best ) Het sausje is vaak wel lekker, maar ben daar nog wat voorzichtig mee. Verder vonden ze mijn foto;s van thuis maar wat interessant, ha ha. Hoe heet je moeder en je vader? Hoeveel zussen heb je, hoe heten ze. Ben je getrouwd,
Ik merk aan mijn gastbroer dat hij maar al te graag mijn vriendje wil zijn en mee naar Nederland wil, misschien moet ik een volgende keer toch maar zeggen tegen iemand dat ik getrouwd ben. Best lastig hoor dit, want ze vragen van alles!! ( waarom niet, etc. )

Verder heb ik kakkerlakvriendjes in mijn badkamer, hi.

Ohja ik heb vandaag leren wassen, want dat kan een o-bruni natuurlijk niet, ik deed alles fout, ha ha. Eerst mocht ik niet eens helpen; stonden mijn broertjes mijn was te doen, dat kon echt niet!! Hij heeft het mij nu geleerd.
Ook mag ik mijn tas niet dragen, want dan wordt ik moe. Verder eet ik alleen s ochtends en s avonds; uit respect, dan kan ik rustig eten.
Ik ga zo naar de stad, maar mag natuurlijk niet alleen de eerste keer, o-jay mijn broer is bang dat ik verdwaal, ha ha!!! Hoe bezorgt kun je zijn. Ik moest van hem de groetjes doen aan jullie allemaal, hi.

Behoorlijk wennen dus zo allemaal, maar ik heb het erg naar mijn zin. Ga morgenochtend waarschijnlijk mee naar de kerk. ( 4 uur!! ) Kijk ook uit naar maandag, mijn eerste schooldagje en s avonds gezellig eten met alle vrijwilligers in het kantoortje van Maaike en Kony. ( dat is trouwens bij mij om de hoek ::) )

Nog even mijn Ghanesetelefoonnummer: 0546691424, zie www.televergelijk voor nummers. Op dit nummer ben ik altijd bereikbaar, het is zeer goedkoop bellen via een van de 0900-nummers. ( landnummer zie ook de site )

Mijn juiste postadres: ( ik had verkeerde adres gekregen;oud boekje:( )
Kids Active Foundation,
P.O. Box KS 15383,
Kumasi,
Ashanti Region,
Ghana, West Africa
To: Maaike Harder

Als je iets wilt sturen:), zorg er dan voor dat er op een kaart 95 cent zit en anders laten wegen bij postkantoor. Anders komt het namelijk zeker NIET aan. ( helaas komt het regelmatig voor dat dingen niet aankomen )

Veel liefs uit Ghana!!!!

• 20 Maart 2010 - 13:45

Maaike Harder:

www.sannetjj.waarbenjij.nu

Dit is Sanne haar site, misschien ook leuk!!:)

• 20 Maart 2010 - 14:57

Willem En Astrid:

Hoi Maaike,
    Je verhaal gelezen. Dat klinkt weer alsof je het naar je zin hebt.
    Gelukkig zijn de eerste dagen goed bevallen.
    We kijken nu al uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes vanuit Tuitjenhorn!!

• 20 Maart 2010 - 15:20

Greet :

maaike wat een herkenbaar verhaal Volgens mij hebben wij aan dat zelfde tafeltje gezeten aan het strand in Accra toch ?? Wij leerden hier dat je de Ghanees niet moet "afslaan " maar zeg dat het niet mag van je vader Of ben je toch getrouwd?? Nou een man meer of minder mag daar wel hoor Veel plezier met je kids groetjes uit het koude natte westfriesland Greet Laan

• 20 Maart 2010 - 16:00

Regina En Lex:

Ha Maaik,

Wat leuk om te lezen allemaal, zo hebben we een goeie indruk hoe je daar leeft temidden van de mensen in het kleurrijke Ghana.
    Oei, al die meneren die met je mee willen.....
    inderdaad maar even goed afdoende verhaal verzinnen.
    We zijn benieuwd naar je belevenissen op het schooltje volgende week.
    veel liefs en groet uit regenachtig Bovenkarspel

• 20 Maart 2010 - 16:24

Froukje:

Heey Maaike!!

Wat leuk weer om al je verhalen te lezen!! Heelv eel succes volgende week op je school! Hier regent het nu natuurlijk weer haha!
    Groetjes van Froukje (en de hele fam natuurlijk!!!)

• 20 Maart 2010 - 17:35

Sander:

Heeey maaikieee...

Gelukkig ben je goed aangekomen!! Zal ik me maar opofferen om als je man door het leven te gaan voor eventjes? Dan kan je weer rustig met de Ghaneese jongentjes praten ;) (Rolinda zal de opoffering vast goed vinden :p)
    Owja, ook ff tip... Kleine lieve kinderen mag je niet in je handbagage meenemen naar Nederland ;) Denk dat je dat wel zou willen namelijk :P

Veel plezier nog daar!!! We wachten je verhalen af!!!

Kus Sander

• 20 Maart 2010 - 17:48

Peter:

Hahaha Maaik allemaal zo herkenbaar van mensen die je spullen proberen te verkopen via de raampjes echt alles is te krijgen is in oost afrika hetzelfde. Had in Malawi ook dat kindjes allemaal je hand willen vasthouden en hele tijd omhoog naar me keken omdat ik zo blank en groot ben. Het eten zal vast wel wennen is natuurlijk niet zo hygiënisch als in Nederland maar na een tijdje went dat wel, straks kan je als je thuis komt gewoon uit de prullenbak eten zonder ziek te worden :p.

Nou veel succes nog daar en ik wacht je verhalen weer af!

Xpe

• 20 Maart 2010 - 18:01

Andrea:

Heeey,

Wat beleef je al veel in 1 week leuk joh!! meid geniet ervan en heel veel suc6 met alles!!

liefs an

• 20 Maart 2010 - 18:27

Paula:

Hey meis,

Klinkt super goed! Niet verliefd worden op je broer he :P. Geniet lekker meis, ben benieuwd hoe het je maandag vergaat!

Liefs!!!

• 20 Maart 2010 - 22:20

GERYANNE:

Hey Maaik,

wat goed te horen dat je het naar je zin hebt! en dat iedereen natuurlijk goed voor je zorgt!

Wie is dat schattige kleine meisje? En hoe vond je nieuwe mama haar delfs blauwe schort? haha

Ben er benieuwd naar je nieuwe verhalen!

xx

• 20 Maart 2010 - 23:01

Peter En Annemiek:

Ha die Maaik,

Welkom in Ghana met de rees-of is het racepoep....Je bent al weer lekker bezig, lees ik. Miek ligt al weer op haar smoel, moe van de voorbereidingen van haar verjaardag. Geniet van alles wat je overkomt en bedenk: Het kan altijd nog gekker... In dat soort landen is gelukkig nog altijd de verbeelding aan de macht. Tot zoens en

Groetjes Peter en vanuit Droomland Miek

• 21 Maart 2010 - 11:20

Ilse:

Even wenne dus maar wel leuk.
    Heel veel plezier daar.

groetjes Ilse

• 21 Maart 2010 - 19:13

Noor:

Hey o-bruni!!

Wauw! jeetje wat wennen zeg! maar wel een heel avontuur! ik ben zo blij voor je dat je droom uit komt!! gaaf!

Ik ben net een nachtje op texel geweest! ook een soort wereldreis ;-)hi.

veel succes morgen met je eerste werkdag! ik zal aan je denken het is mijn eerste dag in de praktijk!!

tot je volgende verhaal!!
    xxxxx

• 22 Maart 2010 - 10:10

Rina Tjalsma.:

Maaike, ik ben jaloers!!!Bij mij zou het zelfde gebeurd zijn met de baby in het vliegtuig, wij trekken dat aan!Ik zal je volgen op je reis, het brengt mij terug in de tijd, Geniet maar en hopelijk is de diaree gauw over en is je lichaam snel gewend aan het land. Veel liefs Rina

• 22 Maart 2010 - 15:12

Karin Sijm:

Mooi verslag Maaike!Veel succes op de school.Lijkt me een hele aparte ervaring om o-bruny genoemd te worden en te worden aangegaapt!
    Sterkte met je diarree..

• 24 Maart 2010 - 15:28

Eline:

Hey maaike!!
    Wat leuk om jou verhaal te lezen! En al wat fotootjes te zien! Voor mij heel herkenbaar..Hoe waren je eerste dagen met de kids? En je collega's daar?
    Wat een schatje dat meisje op de foto!
    Heel veel plezier, ik blijf je volgen! xx

• 30 Maart 2010 - 14:29

Peter En Annemiek:

Ha die Maaik,

Jaja, wat een belevenissen en indrukken!!
    Zo te lezen kan je daar nog goed werk verrichten op het schooltje. Daar gaan mensen nog op een hele andere manier met elkaar en met kinderen om.
    Sneu vooral voor zo'n jongetje die anders dan anderen is, en die dan maar niets te doen krijgt en z'n mond zoveel mogelijk moet houden. Hopelijk willen ze wat van jou leren. (leerkrachten dan vooral!)

Nog even, en dan ben je qua kleur bijna niet meer te onderscheiden van de Ghanezen?!
    Al die aandacht kan enorm vermoeiend zijn soms he.
    Die kamer van jou ziet er best riant uit hoor!
    Heb je nog kamergenootjes, met pootjes en vleugeltjes enzo?
    Eten is niet lekker, en de ontbijtjes??

Maaik, we wachten weer op je volgende verhaaltje.
    Sterkte, en plezier,
    liefs van ons.